måndag 31 december 2007

det är snart ett nytt år och jag kan fortfarande se med ögonen och vicka på öronen och göra miner med läpparna

det är nyårsafton och jag har ätit god mat med syrran och hennes familj och nu sitter jag här uppklädd för mej själv och är lös i magen och dricker champagne inne på toaletten. sjunger lite. intervjuar mej själv. slänger med håret. jag har många minnen. och också många löften. jag trivs inne på toaletten. här inne spelar ingenting så stor roll. löften kan man ha. man kan lova att hänga upp handduken innan man går ut. och man kan lova att stänga dörren. och släcka lampan. och sen förutom löften har vi ju minnena. man minns att man gick upp på morgonen. man minns att man vattnade en blomma och att den talade till en. att den sa att den uppskattar det man gör och att den skulle kunna, om den fick bestämma, leva hur länge som helst i ens omvårdnad, men att det nu är dax för den att lämna sin form och övergå till en annan. för det är ju nytt år också. det får vi inte glömma i all denna kaos. vi börjar ju om på nytt. fast jag förstår egentligen inte det här med nyår. människor väntar ett helt år på att förändra saker när varenda rörelse är en förnyelse egentligen. jag rör på handen. eller jag tror att jag rör på handen, men jag ser ju samtidigt att den rör på sej så jag får väl anta att den rör på sej. och jag kan röra den åt andra hållet också. och sen kan jag bestämma att den ska röra sej i vågor och att den ska flyta i luften och att den ska sticka ut med pekfingret och sen tummen och sen det minsta fingret och så vidare. sen har vi ögonen. jag kan välja var jag ska titta. eller om jag kanske rentav ska blunda. det är ganska fint att blunda också. mycket som inte syns är av lika stor betydelse som det som syns.
nåväl, ni förstår nog vad jag menar. men ni kan välja att inte förstå. det är det som är skönheten med att kunna förändra och bestämma. jag har en hund här hemma. han gillar inte att bita sönder saker eller att jucka på folks ben som många andra hundar gillar att göra. jag antar att det är något han har bestämt själv.
skål för min hund! skål för att jag kan röra på min arm!

och.....okejdå.....skål för ett nytt år också!

glöm inte att sova!

/loathing

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint skrivet. I kombination med nyprsnatten och en bra text. Skål!

beerbelly sa...

Skål för hund, arm och sömn .. nytt år med. Skål!